Як «рухається» музика?
Основні поняття для засвоєння: «темп» та «ритм» як засоби музичної виразності.
Твори, що вивчаються на уроці:
Й.С. Бах. Концерт № 5 для фортепіано з оркестром фа-мінор (Ларго).
Дж. Россіні. «Тарантела».
«Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича - виконання.
«Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва - розучування.
«Скринька композитора»
Зазирнімо в нашу чарівну скриньку! У ній містяться такі засоби виразності, яких ви ще не знаєте.
Музика може «рухатися» в різних темпах. Пригадайте, як рухаються різні види транспорту. Наприклад, машина, поїзд, літак, метро, велосипед, човен або корабель рухаються з різною швидкістю. Музика також має певну швидкість звучання.
Із початку вісімнадцятого століття встановилося п'ять основних позначень темпу: дуже повільно - ларго (largo), повільно - адажіо (adagio), ходою (помірно) - анданте (andante), швидко - алегро (allegro), дуже швидко - престо (presto). У сучасному музичному мистецтві їх значно більше.
На мелодію твору завжди впливає ще один засіб виразності- ритм. Пригадайте музичні твори, які ви слухали в початковій школі. Ритмічний рисунок міг бути чітким та гострим, чеканним та маршовим, вальсовим та плавним.
Музичний словничок
Темп - це швидкість, з якою виконується музичний твір. Темпи поділяються на повільні, помірні та швидкі.
Ритм - це послідовне чергування і співвідношення тривалостей звуків і пауз у музиці. Засобом вимірювання ритму є метр.
Музичне сприймання.
Й.С. Бах. Концерт № 5 для фортепіано з оркестром фа-мінор (Ларго)

Дж. Россіні. «Тарантела».
Знайомство з творчістю композитора

Джоакіно Антоніо Россіні - італійський композитор XIX століття, автор 39 опер. Серед них були різні види опери - комічна і «серйозна». Оркестр у музичних творах відігравав велику роль, він грав жваво, рухливо, блискуче.
Музичний словничок
Тарантела (італ. Tarantella) - один із найвідоміших італійських народних танців, поширений на півдні країни. Виконують його в парах, швидко і бадьоро.

Цікава історія виникнення назви танцю. За легендою, у XV-XVI століттях в Італії його вважали єдиним засобом порятунку від укусу отруйного павука тарантула. Танцювали швидко, підстрибуючи, виконуючи активні рухи.
Аналіз музичних творів.
- Розкажіть про засоби музичної виразності обох творів.
- Які інструменти виконували основну мелодію у кожному творі?
- Охарактеризуйте швидкість мелодії у кожному творі, скориставшись запропонованим рядом слів: спокійна, рухлива, стрімка, стримана, дуже швидка, помірна, повільна. Які з них найбільше відповідають першому твору, а які - другому.'
- Які танцювальні рухи, на вашу думку, можна виконувати під музику Дж. Россіні? А які - під музику Й. Баха?
- Який настрій викликала у вас музика кожного твору? Опишіть картини, які виникли у вашій уяві.
Виконання пісні.
«Все це потрібно мені». Слова та муз. А. Житкевича.
Виконання пісні під фонограму. Конкурс на найкраще виконання пісні. Учні виконують її «ланцюжком».
Розучування пісні.
«Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва.
Прослуховування пісні, усвідомлення
її змісту та характеру. Розучування першого куплету, виконання пісні за
фразами, робота над ритмічним рисунком твору. Проплескування ритмічного
рисунку. Виконання першого куплету пісні та приспіву під акомпанемент
інструмента. Виконання пісні з солістом (куплет) та хором (приспів).
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
- Пригадайте, яку роль виконує ритм у музиці. Яким він буває?
- Які темпи музики ви знаєте? Назвіть ті, що запам'ятались.
Домашнє завдання. Знайдіть фотоілюстрації танців у різних темпах. Придумайте танець в улюбленому темпі, але з різними ритмічними рисунками.