Як розповідає музика?
Основні поняття для засвоєння: «динаміка» як засіб музичної виразності, її роль у створенні музичного образу, динамічні відтінки: Р (форте), Р (піано).
Твори, що вивчаються на уроці: С. Рахманінов. Прелюдія № 5 для фортепіано (соль-мінор). «Пісня про чарівників». Муз. Г. Гладкова, сл. В. Лугового - розучування
Привіт, друже! Щодня ти чуєш різноманітну музику, і кожен твір впливає на твій настрій. як саме?


У музиці є ще один засіб виразності, який
допомагає композитору передати настрій і
характер свого твору. Якщо той самий твір
зіграти спочатку тихо, а потім гучно, то
зміниться характер музики. Автор музичного
твору завжди відчуває, де і коли слід
змінити силу звучання.
Зміна сили звучання - це динаміка.
Гучність звука (динаміка) - це ще один засіб
виразності, який, допомагає композитору
передати настрій і характер музики. Мелодія
може звучати тихо, тобто - піано (Р), або
гучно, тобто - форте (F). Якщо ці слова
вимовити разом - вийде знайома вам назва
«фортепіано». Гучність звука завжди залежить
від сили звучання. Виконавець музики може
змінити гучність звучання за допомогою
техніки гри.





Музичне сприймання.
С. Рахманінов Прелюдія № 5 для
фортепіано (соль-мінор)
- Визначте характер мелодії.
- Чи вдалося вам відчути зміну темпу, настрою твору?
- Чи повторювалась мелодія?
- Як ви гадаєте, зі скількох частин складається цей твір?
- Порівняйте гучність звучання на початку, в середині та в кінці музичного твору.
- Розкажіть про засоби виразності прелюдії (лад, гармонію, темп, тембр, регістр).
- Яка картина постає у вашій уяві під музику С. Рахманінова?
Музичний словничок
Зміну сили гучності у музиці називають динамікою.
Головні динамічні відтінки музики - F (форте) - голосно, Р (піано) - тихо.

Прелюдія (від латинських слів ргае - «перед» та ludus - «гра») - невелика інструментальна п'єса, яка може передувати іншій п'єсі.

Сергій Васильович Рахманінов - російський
композитор, піаніст і диригент, один із
яскравих представників фортепіанного
мистецтва. Серед його творів багато
прелюдій, етюдів, варіацій, концертів для
фортепіано з оркестром.

Розучування пісні.

Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
- Пригадайте, що таке гучність звуку в музиці. Як називають
- голосне і тихе звучання мелодії?
- Охарактеризуйте динаміку музики у прелюдії С. Рахманінова.
- Як динаміка пов'язана з кольором? Що спільного між музикою і живописом?
- Який твір називається прелюдією?
- Який настрій у вас викликала музика композитора?
- Розкажіть про засоби виразності прелюдії С. Рахманінова і «Пісні про чарівників» Г. Гладкова.
Домашнє завдання. Послухайте музику, котра лунає у вас удома. Чи різної вона динаміки? Розкажіть про неї, пригадавши всі засоби виразності.
Намалюйте динаміку свого улюбленого музичного твору. Спробуйте підібрати до нього відтінки кольорів.