У гості до музичних інструментів

05.10.2020

Основні поняття для засвоєння: «діапазон»,«регістр»,«тембр» як засоби муз. виразності, їхня роль у створенні музичного образу.

Твори, що вивчаються на уроці: П. Чайковський. Балет «Лускунчик»: танець феї Драже, вальс квітів, танець вівчарів. «Наша шкільна країна». Муз. Ю.Чичкова, сл. К.Ібряєва -виконання.


Музичні інструменти.

Зазирнемо в нашу чудову скриньку. Тут знайдемо ще два засоби виразності - тембр і регістр.

Музичні інструменти поділяють на групи залежно від способу видобування звуків. Кожен інструмент має своє неповторне звучання.

Пригадайте: існують струнні, духові, ударні та клавішні інструменти. Струнні інструменти звучать тоді, коли торкаються їхніх струн, духові - коли в них вдувають повітря, ударні- коли в них ударяють, а клавішні- при натисканні клавіш.

Робота зі схемами: скринька музичних інструментів, регістри, діапазон.

Струнно-смичкові: арфа,скрипка,віолончель

Дерев'яні духові: флейта,гобой,кларнет,фагот

Мідні духові: тромбон, туба,труба, валторна

Ударні: барабан, тарілки,трикутник, литаври

Тембральні характеристики музичних інструментів.

Чи можна музичні інструменти розпізнати на слух? Як їх розрізнити?

Кожен інструмент має своє неповторне звучання, свій тембр (забарвлення). До речі, голоси людей теж розрізняють за тембром. Тембр струнних інструментів не можна сплутати зі звучанням духових або ударних, а клавішні інструменти можуть імітувати кожен із них.

Цікаво знати, що кожен інструмент може видавати як найнижчий, так і найвищий звук. Цей обсяг звуків називають діапазоном.

Діапазон: найнижчий звук - найвищий звук

Прислухайтеся, мелодія може звучати, наче людський голос, інколи - високо, а буває - низько. Отже, кожен інструмент має свої можливості та звучить по-різному. Таку частину діапазону інструмента називають регістром.

Розрізняють високий, середній та низький регістри

 Музичний словничок

Тембр - «забарвлення» звуку. За тембром можна розрізняти звуки однакової висоти і сили, виконані на різних інструментах або різними голосами.

Діапазон - обсяг звуків музичного інструмента або голосу. Діапазон вимірюється від найнижчого до найвищого звуку.

Регістр- частина звукоряду, ряд звуків певної висоти, тембру.


Музичне сприймання. 

П . Чайковський. Балет «Лускунчик»: танець феї Драже.

П . Чайковський. Балет «Лускунчик»: вальс квітів. 

П . Чайковський. Балет «Лускунчик»: танець вівчарів. 

Творчість композитора П. Чайковського та його відомі балети.

Прислухайтеся, як звучать різні інструменти в танцях героїв у балеті «Лускунчик». Цей твір написав відомий вам композитор П. Чайковський. Пригадайте зміст казки з такою ж назвою. Саме в цьому балеті герої казки (фея Драже, квіти, вівчарі) танцюють і рухами «розповідають» казку. Неповторне забарвлення музиці надають музичні інструменти. Спробуйте розпізнати, які музичні інструменти виконують мелодію кожного танцю.

Аналіз музичного твору.

  • Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати в балеті П. Чайковського? Які з них виконували головну мелодію кожного танцю?
  • В яких регістрах звучать музичні інструменти в танці феї Драже?
  • Як ви гадаєте, зі скількох частин складається цей танець?
  • Який тембр мають струнні інструменти скрипка та арфа? Порівняйте їхнє звучання.
  • Опишіть тембр духових інструментів: флейти, труби і валторни.
  • В якому танці вони виконували основну мелодію?
  • Як ви гадаєте, чи допомогли вам тембри музичних інструментів пригадати казку і «побачити» танці героїв балету?

Виконання пісні.

 «Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва.

Розучування 2-го куплету пісні. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності твору: нюансів, відтінків, характеру тощо. Виконаня пісні під акомпанемент та фонограмний супровід.


Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • На які групи поділяють музичні інструменти?
  • Чим відрізняються тембри інструментів кожної групи?
  • Що таке регістр? Які регістри ви знаєте?
  • В якому регістрі співають ваші друзі?
  • Який танець із балету П. Чайковського «Лускунчик» вас найбільше вразив? 

Домашнє завдання.

Послухайте музику, яка лунає у вас вдома. Які інструменти створюють музичний супровід? Охарактеризуйте тембр кожного інструмента. Прислухайтеся, в якому регістрі звучить музика. Якщо маєте бажання - подивіться в Інтернеті відеоуривки балету П. Чайковського «Лускунчик».

© 2020 Олександр Драган. Всі права захищені.
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати