Історія музичного мистецтва
Основні поняття для засвоєння: «народна» та «професійна» музика, «мелодія» як засіб виразності музики.
Твори, що вивчаються на уроці: К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка». «Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової - виконання.
Пригадайте назву музичного твору, який ми слухали на попередньому уроці. Хто його автор? Що ми називаємо музикою? Що таке музичне мистецтво? З якими видами мистецтва воно пов'язане?
Про історію музичного мистецтва
Музика виникла дуже давно. Існують різні погляди на її зародження. Деякі вчені вважають, що музика з'явилася з інтонації збудженого мовлення або співу птахів та голосових звуків тварин, від ритмів роботи первісних людей, їхніх звукових сигналів або магічних заклинань. У міфах багатьох народів музика - могутня сила, яка здатна керувати природою, приборкувати тварин та зцілювати людей. Ще Піфагор застосовував музику для лікування хворих, а Платон та Аристотель побудували цілу систему музичного виховання. Люди з давніх часів створювали різні музичні інструменти. В Африці, Південній Америці, Азії декілька сторіч тому корпусом для струнних інструментів був звичайний гарбуз, а в арабському інструменті ребабі - панцир черепахи. Стародавні рибалки випь товляли інструменти з мушель, а гончарі - з глиняних горщиків. Приблизно п'ять тисяч років тому ассирійці та вавилоняни створили чотириструнний інструмент із дерев'яним корпусом - перший зразок знаменитої багатострунної лютні... Музичне мистецтво пройшло великий історичний шлях свого розвитку - від найдавніших часів до наших днів. Це цілі епохи, які мали свої напрями та стилі: від музики стародавнього світу, епох Середньовіччя та Відродження, бароко, класицизму, романтизму, модернізму до сучасної електронної та естрадної музики.
Музику поділяють на народну та професійну.
Народна музика - це традиційна музика різних народів та регіонів; часто передається з покоління в покоління усно. До народної музики належать народні пісні, інструментальні твори та музика до танців.

Професійна музика - це музика, створена композиторами; вона написана в певному жанрі, музичній формі, має свої засоби виразності та відображає музичний образ, який створив її автор.

Музичне сприймання.
К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка».
Знайомство з творчістю композитора: Крістоф Вшіібальд Ґлюк - німецький композитор, автор понад 100 опер. Він був різнобічно обдарованим музикантом - грав на багатьох інструментах, співав, добре знав особливості балетного мистецтва, був видатним оперним диригентом. Опера «Орфей та Еврідіка» написана на основі давньогрецького міфу про співака і поета, який знав особливу силу музики.

Про оперу К. Ґлюка: Давньогрецький міф розповідає про Орфея - уславленого співця і поета, сина річкового бога - царя Еагра (за іншими рифами - син Аполлона) та музи Калліопи. Спів Орфея та його гра на золотій кіфарі зачаровували не тільки людей, а й звірів, дерева, скелі; його пісні вгамовували навіть розбурхане море. Своєю чудовою грою на кіфарі та співом він допомагав людям. Спів Орфея підкорив злих фурій, які пропустили його в царство тіней Адда і допомогли побачити кохану Еврідіку. Орфей загинув, але його мистецтво живе й досі допомагає людям.


Прослухайте музичний твір. Дайте відповіді на запитання.
К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка».
Аналіз музичного твору.
Яким ви уявляєте Орфея? Про що розповіла вам його мелодія? Як ви гадаєте, у чому чарівність цієї мелодії? Якими словами можна описати цю мелодію? Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати? Який міф став основою музичного твору? Розкажіть його зміст. Як ви гадаєте, чим ця історія пов'язана з історією музики?
Музичний словничок
Мелодія - це засіб виразності музики, що допомагає створити музичний образ. Це одноголосне вираження музичної думки; основний елемент музики. Музичний твір мелодійного, співучого характеру композитори іноді називають «мелодія».
Виконання пісні.
«Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової.
Розучування другого та третього куплетів пісні. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності пісні: нюансів, відтінків, характеру тощо. Виконання пісні під фонограмний супровід.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
• Що ви знаєте про історію виникнення музики? • Чим давня музика відрізняється від сучасної? • На які види поділяється музика? • Назвіть музичний твір про чарівну силу музики. • Розкажіть міф про Орфея. • Яка музика на уроці вам запам'яталася найбільше? Розкажіть про неї.

Домашнє завдання. Послухайте музику, яка вам подобається. Чи схожа вона на мелодію Орфея?